תפקידם של נאמני פשיטת רגל וכיצד הם יכולים לעזור לך בתהליך

אנשים רבים שנקלעו לסחרור כלכלי ומצב של הצטברות חובות, מחפשים אחר הפתרונות האידיאליים להסדר החובות ויציאה לדרך כלכלית חדשה. אחד מהפתרונות הללו הוא הליך פשיטת רגל – חדלות פירעון. הליך זה מורכב ממספר שלבים, וביניהם מינוי נאמן. מהו תפקידו של הנאמן וכיצד הוא יכול לעזור בתהליך? כל זאת ועוד במאמר שלפניכם

 

הליך פשיטת רגל – כיצד מתחילים?

הליך פשיטת רגל, אשר במסגרת העדכון שעבר בספטמבר 2019, מוכר כעת גם בשם חדלות פירעון ושיקום כלכלי, הוא הליך שנועד לאפשר לחייבים לצאת לדרך כלכלית חדשה ולקבל הפטר חובות חלקי או מלא, תוך הגעה להסכמות עם הנושים, אשר יקבלו החזר חלקי מסך החובות שהצטברו. את תהליך פשיטת הרגל – חדלות פירעון חשוב ומומלץ לעבור עם עורך דין חדלות פירעון ושיקום כלכלי, כאשר הקריטריונים לפתיחת ההליך תלויים בזיקת החייב למדינת ישראל ובסך החובות שהצטברו.

 

מהם שלבי הליך פשיטת הרגל?

הליך פשיטת הרגל מורכב מארבעה שלבים עיקריים: הגשת הבקשה לפתיחה בהליך, קבלת צו פתיחת הליכים, דיון בערכאה המשפטית הרלוונטית (בית המשפט או לשכת הוצאה לפועל וקבלת צו הפטר (חלקי או מלא) מיתרת החוב.

 

מה תפקידו של נאמן פשיטת הרגל?

לאחר שבקשת פתיחת הליך פשיטת רגל – חדלות פירעון אושרה, בית המשפט ממנה נאמן פשיטת רגל וזאת בהתאם להמלצות הנושים או המלצת כנוס הנכסים הרשמי. תפקידו של נאמן הוא לנהל את נכסיו של החייב ולמכור את כלל נכסיו או חלקם, בדרך הטובה ביותר לדעתו. על פי פקודת פשיטת הרגל, לנאמן פשיטת הרגל קיימות סמכויות רבות הנוגעות לניהול נכסיו של החייב, סמכויות הכוללות פתיחת הליכים משפטיים, קבלת כספים ממכירת הנכסים, גיבוש פשרה מול הנושים, חלוקת נכסים שלא ניתנים למכירה בין הנושים ועוד.

 

כיצד נאמן פשיטת רגל יכול לסייע בתהליך?

הסמכויות הרבות של נאמן פשיטת הרגל מקנות לו כח רב והוא למעשה אחראי על האינטרסים הן של פושט הרגל והן של החייב. מתוקף סמכויות אלו, על הנאמן לפעול בהגינות ושיקול דעת, על מנת שיוכל לסייע כראוי בתהליך ולהגיע להסדר חובות אידיאלי, המתחשב הן במצבו הכלכלי של החייב והן באינטרסים של הנושים.

 

מהם מנגנוני הפיקוח והבקרה על הנאמן?

על מנת לאזן את סמכויותיו של הנאמן ולפקח על פעולותיו כראוי, פקודת פשיטת הרגל קובעת מספר מנגנוני פיקוח ובקרה על פעולות הנאמן, דוגמת: קבלת ערובה או שיעבוד מהנאמן, עמידה בתנאי כשירות, פעולות מסוימות הנדרשות לאישור ועדת ביקורת ועוד.

 

לסיכום

במסגרת הליך פשיטת רגל, בית המשפט ממנה נאמן פשיטת רגל, האחראי על ניהול נכסיו של החייב ועל הסדרת החובות בין כלל הנושים. פעילות נאמן פשיטת הרגל בהגינות ושיקול דעת, מתוך התחשבות הן במצבו הכלכלי של החייב והן באינטרסים של הנושים, תסייע לכל הצדדים למקסם את תוצאות התהליך ולהגיע להסדר אידיאלי.

פְּשִׁיטַת רֶגֶל

אולי תאהבו גם את: