מתי צריך הסכם חיים משותפים?

מלבד ההיבט הרומנטי והעתיד הוורוד שכל זוג רואה לעצמו, לחיים משותפים קיימים היבטים נוספים, כלכליים וגם משפטיים. בין הסוגיות המשפטיות שנועדו להסדיר מבחינה משפטית את ניהול החיים המשותפים של בני הזוג, הוא הסכם חיים משותפים, בו נעסוק בהרחבה במאמר זה

 

חיים משותפים

בעידן המודרני בו אנחנו חיים, ניתן למצוא מגוון צורות ואופנים של חיים משותפים, הכוללים בין השאר בני זוג הבוחרים לנהל יחדיו משק בית וחיים משותפים, ללא נישואין בצורה רשמית. כאן חשוב לציין, כי במידה ומדובר בבני זוג שנישאו בנישואין אזרחיים, הרי שהם נחשבים מבחינה משפטית לנשואים לכל דבר ועניין.

במסגרת החיים המשותפים, על בני הזוג להסדיר מספר סוגיות הנוגעות להיבטים שונים של חייהם, ביניהן גם הסוגיה המשפטית, אשר נועדה להסדיר את מערכת החובות והזכויות של בני הזוג וכן מגוון עניינים נוספים היכולים לעלות בחיי היום – יום – לפרטים נוספים לחץ כאן.

 

מהו הסכם חיים משותפים?

הסכם חיים משותפים הוא הסכם בעל תוקף משפטי, אשר נועד להסדיר את אותן סוגיות ומערכת החובות – זכויות בין בני הזוג המנהלים חיים משותפים. הסוגיות הזוכות לבוא לידי ביטוי בהסכם חיים משותפים יכולות לנוע בין ענייני רכוש ועד כיצד בני הזוג מעוניינים לנהל את משק הבית.

הסכם חיים משותפים די דומה במהותו להסכם ממון, אך בעוד שהסכם ממון נועד לזוגות נשואים ולהסדרה של עניינים ממוניים בעיקר, הרי שהסכם חיים משותפים נותן מענה לזוגות אשר חיים יחדיו ולא מעוניינים / יכולים להתחתן ורוצים להסדיר מבחינה משפטית מגוון סוגיות משפטיות הנוגעות לחייהם המשותפים ולניהול משק הבית.

 

מתי צריך הסכם חיים משותפים?

במידה ואתם מנהלים חיים משותפים ואינכם מעוניינים / יכולים להתחתן, הרי שצריך ומומלץ יהיה לערוך הסכם חיים משותפים. עריכת הסכם חיים משותפים יאפשר לכם לנהל את הזוגיות שלכם בראש שקט, לא לדאוג לענייני חלוקת הרכוש במקרה של פרידה (גם אם לא נעים כל כך לחשוב על זה) וייתן לכם מענה והכרה כבני זוג, מול הרשויות השונות.

 

מי יכול לערוך הסכם חיים משותפים?

להסכם חיים משותפים יש אמנם תוקף משפטי מלא ומחייב עבור שני בני הזוג, אך הוא יכול להיערך גם על ידי בני הזוג עצמם. יחד עם זאת, לאור החשיבות הרבה הקיימת להסכם זה, חשוב ומומלץ לערוך אותו עם עו"ד מקצועי ומנוסה בתחום, אשר יבחן היטב את כלל הסוגיות הרלוונטיות ויתאים את ההסכם למטרות והרצונות של שני הצדדים בצורה המיטבית ביותר.

 

לסיכום

הסכם חיים משותפים דומה במהותו להסכם ממון, כשהוא נועד להסדיר את הסוגיות המשפטיות השונות בין בני זוג שאינם נשואים ומנהלים חיים משותפים. כך, כל זוג שאינו יכול / מעוניין להתחתן, צריך לערוך הסכם חיים משותפים, על מנת לנהל את החיים המשותפים בראש שקט ולקבל הכרה במעמד שלכם כבני זוג, מול רשויות המדינה.

הסכם חיים משותפים

אולי תאהבו גם את: