חוק שירותי תעופה – פיצוי בגין ביטול טיסה

ההתרגשות האדירה שמציפה אותנו לקראת טיסה לחו"ל נובעת כמובן מכל התכנונים והתוכניות ששוריינו במסגרת החופשה המתקרבת. אך אותה התרגשות עלולה להתחלף בזעם, חוסר אונים וחוסר וודאות, במקרים של ביטול הטיסה לה חיכיתם זמן רב. על מנת להגן על זכויותיהם של הנוסעים המאוכזבים, נוסד חוק שירותי תעופה, המוכר גם כחוק טיבי, המעגן בצורה מסודרת את כל התרחישים בהם מגיע לנוסעים פיצוי בגין ביטול טיסתם.

 

נחמה בתוך התסכול

כמה מצער לקבל הודעה לקונית בדרך לשדה התעופה, או אפילו יום- יומיים לפני ההמראה,  אודות ביטול הטיסה שחיכיתם לה זמן רב כל כך. מעבר לעוגמת הנפש, מדובר בנזק שיכול להגיע לסכומים משמעותיים, בעיקר הודות להוצאות מתוכננות מראש כמו השכרת רכב, מלונות במדינת היעד וכן הלאה. לכן, נוסד חוק שירותי תעופה שמבקש להסדיר את פיצויי הנוסעים בתרחישים השונים שעלולים להתעורר בעקבות הדינמיות של עולם התעופה.

 

הגדרת ביטול טיסה

על פי חוק טיבי, המונח ביטול טיסה מחולק לטיסה שלא התקיימה ומעולם לא יצאה לפועל, וגם לטיסה שנדחתה לתקופת זמן של מעבר לשמונה שעות. במידה ואכן בוטלה הטיסה, חשוב להבין שהחוק מתייחס רק לטיסות שיצאו מישראל או חזרו ממנה, וזה לא משנה אם מדובר בטיסת לואו קוסט או שכר, צ'רטר או סדירה.

 

מתי נשלחה ההודעה?

מועד קבלת ההודעה על ביטול הטיסה הוא קריטי על מנת להבין את סדר הגודל של הפיצויים המגיעים לנוסע. ככל שהודעת ביטול הטיסה נמסרה סמוך יותר למועד המראתה המתוכנן, יהיה על חברות התעופה להעניק פיצוי משמעותי יותר ויוטלו עליה מגבלות משמעותיות יותר.

  • מעל 14 ימים טרם המראת הטיסה- יוחזר כספו של הנוסע ששולם על כרטיס הטיסה, אך לא יהיה זכאי לפיצוי כספי נוסף. 
  • בטווח של 7-14 ימים טרם המראת הטיסה- על חברת התעופה להציע טיסה חלופית לאותו יעד מקורי, שתצא בטווח של לא יותר משעתיים הבדל מהטיסה המבוטלת, ותנחת ביעד בטווח של לא יותר מארבע שעות לאחר נחיתתה המתוכננת של הטיסה המבוטלת. במידה ואכן סיפקה את החלופה, לא תהיה חייבת חברת התעופה בפיצוי כספי. 
  • אם הטיסה בוטלה בטווח של עד שבוע ממועד המראתה, על חברת התעופה למצוא טיסה חלופית עבור הנוסע, שתצא לכל היותר כשעה לפני מועד הטיסה המבוטלת. במידה ולא תעשה זאת, תהיה חייבת בפיצוי כספי.

 

סכום הפיצוי

גובה הפיצוי בגין ביטול טיסה נובע מהמרחק מהיעד המתוכנן. במידה ואינה הציע את החלופות הקבועות בחוק, תפצה חברת התעופה את הנוסע בפיצוי כספי משמעותי, שיכול להגיע לאלפי שקלים. למשל, טיסה בטווח של עד 2,000 קילומטר, ליוון למשל, תפוצה ב1,320 שקלים.

טיסה למרחק משמעותי יותר, 4,500 קילומטר ומעלה למשל, הסכום כבר עשוי לשלש את עצמו. צרו קשר עוד היום עם עו"ד דיני תעופה בגין טיסה שבוטלה, אפילו בטווח של ארבע השנים האחרונות, שכן החוק מאפשר פיצוי כספי גם במקרים כאלה.

חוק שירותי תעופה ביטול טיסות

אולי תאהבו גם את: