האם גילוי של חוקר פרטי קביל בבית משפט?

מדינת ישראל הנה מדינת חוק ולאורך השנים השתדלו מאוד המחוקקים לחשוב על כל הנושאים האפשריים, המגדירים מדינה וחברה, והתייחסו לאלמנטים הקשורים בנושאים אלה ברמה החוקית והמשפטית. כך נולדו להם חוקים רבים שמהווים את הבסיס לקיום המדינה והחברה בצורה תקינה ככל שניתן. המדינה קבעה כללי חקירה הן של המוסדות הממשלתיים האמונים על ביצוע חקירות כגון משטרת ישראל והן של חוקרים פרטיים המייצגים לקוח משלם. על מנת שממצאיו של חוקר פרטי יהיו קבילים בבית המשפט עליו להשיג אותם על פי אמות המידה שמחייב החוק. 

 

הודעות וואטס אפ

הטלפון הנייד החכם הביא לעולם פלטפורמות חדשות של תקשורת שעל המחוקק היה לקבוע כיצד בתי משפט יוכלו להתייחס לראיות שנובעות מפעילות באמצעי התקשורת החדשים. אפליקציית הוואטס אפ שמהווה היום את אחת הפלטפורמות השימושיות ביותר במכשיר החכם ואולי השימושית מכולן מייצרת מידע כתוב רב שיכול לשמש כראיה בבית המשפט בתיק כזה או אחר.

ואולם, המחוקק קבע שפריצה למכשיר נייד ללא רשותו וידיעתו של בעל המכשיר מהווה עבירה על החוק וכל ראיה שהושגה באמצעות פריצה זו לא תהיה קבילה בבית המשפט. על מנת שניתן יהיה להשתמש בהודעות וואטס אפ בבית משפט יש לעשות זאת בהסכמת בעל המכשיר או לבקש מבית המשפט היתר לבדוק את הודעות הוואטס אפ.

 

מעקבים

מעקב אחר חשוד כלשהו זו שיטת עבודה מקובלת ומשתמשים בה פעמים רבות במסגרת פעילותה של משטרת ישראל, פעילות השב"כ וכמובן במסגרת הפעילות של חיל המודיעין בצבא. אולם, המחוקק קבע שלא כל אדם רשאי לבצע מעקב אחר אדם אחר ולא משנה שיטת המעקב. מעקב מכל סוג שהו יכול להתבצע אך ורק על ידי גופים מוסדיים שאמונים על חקירות או על ידי חוקרים פרטיים המחזיקים רישיון בתוקף מטעם משרד המשפטים. תיקים רבים המנוהלים על ידי חוקרים פרטיים עוסקים בבגידות בין בני זוג, מעקבים יכולים לספק סימני בגידה אותם ניתן יהיה לתרגם לראיות קבילות בבית המשפט לאחר מכן.

 

הקלטות של שיחות

הקלטות של שיחות טלפון הן כלי חשוב במסגרת חקירות רבות שמתנהלות ואולם, חוק האזנות סתר קובע שהקלטה של שיחה מבלי קבלת היתר משופט לביצוע ההקלטה לא תהיה קבילה בבית המשפט. זאת ועוד, האזנות סתר באופן כללי, גם כשהן מבוצעות על ידי גופים ממסדיים מצריכות היתר של בעלי תפקידים מאוד בכירים כמו שופטים או היועץ המשפטי לממשלה. לפיכך, חוקר פרטי שמבקש לבצע האזנת סתר מחויב לקבל היתר של שופט ולא, כל החומרים שישיג בעקבות ההאזנות שביצע לא יהיו קבילים בבית המשפט.

 

צילומים בסתר

טכניקה נוספת של מעקב שמסייעת בהשגת ראיות מוצקות היא צילום בסתר. כדי שצילום בסתר יהיה קביל בבית המשפט עליו להיות מקצועי וברור, על הדמויות המצולמות להיות מזוהות בצורה חד משמעית ולכן, חשוב לעבוד עם ציוד טכנולוגי ייעודי ומקצועי. תמונות שיוצגו בבית המשפט ייבדקו היטב על ידי השופט ורק אם יעמדו בכל הסטנדרטים המתבקשים מצילום על פי חוק הן יהפכו לראיה קבילה.

 

חוקר פרטי – סיכום

חוקרים פרטיים יכולים להוסיף נדבכים חשובים במסגרת בניית תיק תביעה. חשוב לוודא שהחוקר שבחרתם עובד בהתאם לחוקים כדי שהראיות שיאסוף עבורכם תהיינה קבילות בבית המשפט.

חֲקִירָה

אולי תאהבו גם את: