מתי כדאי לפנות לבית הדין הרבני?

הליכי גירושין יסתיימו כמעט תמיד ברישום בבית הדין הרבני, אולם ההליך המשפטי יכול שיתנהל בבית המשפט או בבית הדין הרבני. לא בכל נושא מוסמך בית הדין הרבני להכריע, אך ישנם נושאים שהצדדים יעדיפו לקבל בהם הכרעה דווקא בבית הדין הרבני ולא בבית המשפט. במאמר הבא נציג את בית הדין הרבני ומהם המצבים בהם פונים אליו.

 

מהו בית הדין הרבני?

כשמו כן הוא, בית הדין הרבני הוא ערכאה משפטית, בה הדיינים הם מלומדים הבקיאים בהלכה ופוסקים בהתאם לדין תורה. בני זוג יהודים בהליך גירושין ואשר נישאו בנישואין כדת משה וישראל, יעברו דרך בתי הדין הרבניים בכל מקרה, גם אם הסכימו על מרבית הנושאים בבית המשפט האזרחי. לבית דין הרבני מערכת כללית ופרוצדורות המזכירות בחלקן את בתי המשפט ובחלקן שונות בתכלית.

 

סוגיות ייחודיות לבית הדין הרבני

לבית הדין הרבני סמכות לדון באופן בלעדי בנושא הכתובה. נושא נוסף בו רק בית הדין הרבני יכול לדון הוא גירושין. אם לבני הזוג בהליך גירושין מחלוקת באחד מהנושאים האלה, אין להם אלא להסתמך על פסיקות בית הדין הרבני. סעד לא יינתן להם על ידי מערכת בתי המשפט האזרחיים.

 

סוגיות בהן לבית הדין הרבני אין סמכות

בנושאים ממוניים דוגמת חלוקת רכוש, משמורת מזונות ובנושא הסדרי ראיה קיימת סמכות לבית המשפט האזרחי בלבד. נושאים אלה לא יידונו בבית הדין הרבני שכן הוא נעדר סמכות. בין בית הדין הרבני לבית המשפט האזרחי מתקיים לעיתים מרוץ סמכויות ונכון להקדים ולהגיש את ההליכים לערכאה המתאימה כדי ליצור יתרון דיוני.

 

עדיפות לפנות לבית הדין הרבני

בתחום תשלום המזונות, נוהגים בתי הדין הרבניים לפסוק תשלומים נמוכים יותר מבתי הדין הרבניים. לכן, תהא עדיפות למי שצפוי לשלם מזונות להקדים ולהגיש תביעה לבית הדין הרבני. בנוגע לחלוקת הרכוש, בתי הדין הרבניים אינם פוסקים בהתאם לחוק יחסי ממון הקובע חלוקת רכוש שוויונית בהתאם לחוק.

במקום זאת יבצע בית הדין הרבני בדיקה בהתאם למי הבעלים על הנכס והחלוקה תתבצע בהתאם לבעלות ולא בהתאם למשתנים וצרכים אחרים. להקדים ולהגיש תביעה לבית הדין הרבני בנושאים אלה, יכול להוביל לשינוי משמעותי בתוצאות ההליך המשפטי ואופן חלוקת המשאבים ותשלומי המזונות בסיום הליך הגירושין.

 

סיכום

ככל שאתם עומדים בפני הליך גירושין, כדאי שתכירו את שתי הערכאות המוסמכות לדון בענייני גירושין ואת היתרונות והחסרונות של כל אחת מהן. ניתן כמובן לפנות לייעוץ משפטי מקצועי מעורך דין מומחה בתחום שיוכל על בסיס ניסיונו לכוון אתכם לערכאה המתאימה תוך מיקוד מתאים והסברת הכללים על פיהם עובדת כל אחת מהערכאות השונות.

הפניה לאחת הערכאות קשורה גם במהירות בה תחלו בטיפול בעניינכם המשפטיים בקשר לגירושין ולכן מומלץ להקדים ולהתחיל בטיפול במועד המוקדם ביותר האפשרי.

מתי כדאי לפנות לבית הדין הרבני?

אולי תאהבו גם את:

תכנון מס לאור קבלת ירושה

מכירה של בתים ונכסים והעברה שלהם מבעלות אחת לאחרת בדרך כלל מחויבת בתשלומי מס גבוהים. מיסים אלו נועדו לגבות את חלקה של המדינה ברווח שנוצר

קרא עוד »