מה מיוחד בתחום דיני המשפחה בישראל?

דיני משפחה מורכבים מעצם היותם, כיוון שמדובר בעניינים בתוך התא המשפחתי, במקום הבטוח והחשוב ביותר כמעט עבור כל אדם. מעבר למורכבות זו, שקיימת באופן כללי בתחום, ישנה מורכבות נוספת בישראל – קיימות שתי ערכאות משפטיות שמוסמכות לדון בדיני משפחה – בית משפט לענייני משפחה ובית הדין הרבני. 

בתחום דיני המשפחה ניתן לראות את היישום המלא של מדינת ישראל כמדינת לאום של העם היהודי, כאשר ניתן להגיש תביעה לאחת משתי הערכאות המשפטיות המוסמכות. זהו התחום המשפטי היחיד שכפוף גם לדין הדתי. עובדה זו מעוררת מחלוקת ונתונה לביקורת רבה, בעיקר כלפי הדת שעלולה להטות את השיפוט.

 

מהם דיני משפחה?

דינים אלה עוסקים בסוגיות הקשורות בתא המשפחתי, כלומר סוגיות בין בני משפחה. בין היתר הם עוסקים בנישואין ובגירושין, במשמורת על ילדים, תשלום דמי מזונות, ירושות וצוואות. מדובר בנושאים מורכבים ורגשיים ויש להתייחס אליהם בהתאם. על כן מומלץ להיעזר בעורך דין מיומן ומוסמך בדיני משפחה, שגם יהווה אוזן קשבת ואבן תמך בתהליך. לפרטים ולייעוץ ניתן לפנות אל עו"ד דיני משפחה הלנה שמחי.

 

מה בסמכותו של בית משפט לענייני משפחה?

משנת 1995, הערכאה המשפטית האמונה על סכסוכים הקשורים בדיני משפחה היא בית המשפט לענייני משפחה. מדובר בבית משפט אזרחי. בסמכותו לדון בתביעות הנוגעות להסדרי משמורת ובדמי מזונות, בתביעות אבהות ואימהות, בתביעות לאפוטרופוסיות, אלימות במשפחה, עיזבונות של בן משפחה ועוד. כלומר בסמכותו לטפל ברוב הסוגיות הקשורות לדיני משפחה, אך אין לו את הסמכות לתת חותמת ואישור לגירושין.

 

מה בסמכותו של בית הדין הרבני?

לבית הדין הרבני יש סמכות לדון בדיני משפחה והוא מהווה ערכאה מקבילה לבית המשפט לענייני משפחה. הייחודיות של בין הדין הרבני היא שיש לו סמכות בלעדית לדון בתחום הנישואין והגירושין והוא היחיד שיכול לתת גושפנקא סופית לגירושין ולקיים טקס גט. על פי החוק בישראל, חוקי הדין הדתי אישי חלים על יהודים במדינה ולכן תחום זה בחזקתו של בית הדין הרבני בלבד. על מגיש תביעת הגירושין להוכיח כי יש עילה לתביעת הגירושין ועליה להיות מוגדרת כך על פי הדין הדתי.

 

איך קובעים?

העובדה שיש שתי ערכאות משפטיות, שמוסמכות לדון באותם העניינים ברוב במקרים, יוצרת למעשה מעין תחרות בין בני המשפחה שמעוניינים להגיש תביעה. התחרות נובעת מכך שכל בן משפחה יכול לבחור לאיזו ערכאה להגיש את התביעה, אך עליו לעשות זאת לפני שבן המשפחה איתו הוא מסוכסך יגיש תביעה לערכאה אחרת מזו שהוא רוצה.

למשל, במקרה של תביעות גירושין, פעמים רבות הגבר יגיש תביעה בבית הדין הרבני, המוטה לעיתים לטובת הגבר. במקרה כזה, הוא יכול לכרוך לתביעת הגירושין דינים נוספים כמו משמורת, מזונות ועוד. לעומת זאת, האישה תעדיף להגיש תביעה לבית משפט לענייני משפחה, שם הסיכוי שלה ליחס שוויוני גבוה יותר בדרך כלל.

דיני משפחה בישראל

אולי תאהבו גם את:

תכנון מס לאור קבלת ירושה

מכירה של בתים ונכסים והעברה שלהם מבעלות אחת לאחרת בדרך כלל מחויבת בתשלומי מס גבוהים. מיסים אלו נועדו לגבות את חלקה של המדינה ברווח שנוצר

קרא עוד »