משמרות על הילדים לאחר גירושין

משמורת מהי?

אחת הסוגיות היותר בעייתיות כשבני הזוג נפרדים – היא עניין המשמורת על הילדים.
משמורת בצורה הכי פשוטה – היא ביטוי המדבר על הזכות והחובה לדאוג לילד ולצרכיו בשגרה היומיומית, לדאוג למגורים, מזון, הסעות, חינוך וכו'.

יש כאן את עניין טובת הילדים, שללא ספק מהווה מכנה משותף לשני ההורים ברוב המכריע של המקרים…שהרי – איזה הורה לא רוצה שלילד שלו יהיה טוב?
ובכן, יש מקרים שבהם אחד הצדדים משתמש בעניין המשמורת כקלף מיקוח לצורך מלחמת הגירושין, ואין ספק שזהו המצב הפחות רצוי…שעלול אף להשפיע באופן שלילי על חיים הילד, שמוצא את עצמו בין הפטיש לסדן.

משמורת ע"פ עקרונות החוק

במידה והילד מתחת לגיל 6, ברוב המקרים נוכל לומר שזכות זו ניתנת לאם בצורה אוטומטית, וזאת כיוון שאז תיכנס לתוקף תקנת "חזקת הגיל הרך". תקנה זו מגדירה ילדים מתחת לגיל שש כ"קטיני קטינים" ותשים אותם אוטומטית במשמורת אימם, אלא אם תובאנה ראיות לבעייתיות מסוימת אצל האם, לדוגמה התנהגות אלימה או בעייתית, חוסר אחריות, ואפילו שימו לב – אי הכרה בחשיבות יחסי האב עם ילדיו!

עיקרון מנחה נוסף בהחלטת משמורת הוא "טובת הילד". מדובר בעיקרון מרכזי שלפיו תוכרענה בקשות ומחלוקות משמורת בבית המשפט האזרחי וגם בבית הדין הרבני.
עיקרון זה לוקח בחשבון למעשה את זכויות, צרכיו ותחושותיו של הילד בכל התהליך, ועוזר לבחון את העניין מנקודת מבט שתביא לנוחות מקסימלית של הילד לאחר תהליך הגירושין.

עניין נוסף, שקשור לעניין הקודם, הוא עניין רצונו של הילד. ככל שגילו של הילד גבוה יותר – כמובן שיינתן משקל גבוה יותר לרצונו של הילד לגבי משמורת אצל אחד מההורים, או אצל שניהם.
כמובן שעל בית המשפט או בית הדין להתייחס לתמונה בכללותה, ולעתים ייאלצו לא ללכת לפי רצונו של הילד, למשל במקרי הסתה של אחד מהצדדים כנגד הצד האחר, או במצבים בהם צד מסוים מערים קשיים בשמירה על קשר עם הצד השני.

משמורת – חישוב מסלול מחדש?

בכל מקרה, החלטה על משמורת ומתן הדין בעניין הם אינם סופיים ומוחלטים. ייתכן מצב בו יש שינוי נסיבות ועובדות חדשות יגרמו לבית המשפט לשקול מחדש את החלטתו, לכן חשוב שיהיה לכם עורך דין גירושין שילווה אתכם לאורך התהליך.

משמורת משותפת

המצב הרצוי כשמדובר על משמורת לאחר גירושין – הוא משמורת משותפת.
זהו מצב בו שני ההורים נושאים בנטל יחד, ומבלים עם ילדיהם זמן שווה. משמורת משותפת היא נפוצה יותר במדינות אחרות, ויותר נוטים לעודד הורים לבחור בדרך כזו, בעוד במדינת ישראל במשך זמן רב הדעות היו חלוקות בין המתנגדים ובין התומכים במשמורת משותפת.

איך מקבלים משמורת משותפת?

ובכן, כמו כאשר מדובר על חוק 190 כאן בית המשפט נוטה לאשר משמורת כזו בהתקיים מספר תנאים, למשל קירבה בין מקומות המגורים של ההורים, יחסים טובים ושיתוף פעולה בין ההורים, רצון הילדים במשמורת כזו, יכולת הורות טובה אצל שני ההורים ועוד…
לסיכום, ובין השורות – ניתן להבין שמשמורת משותפת רצויה לכל הצדדים, במידה והתנאים הרלוונטיים אכן מתקיימים.

אולי תאהבו גם את:

תביעת נזיקין בגירושין

תביעת נזיקין הינה תביעה לפיצוי בגין גרימת נזק של אדם לאחר. תביעות אלו, אשר מוכרות לנו לרוב בהקשר של רשלנות רפואית או תאונות, למעשה קיימות

קרא עוד »
התנגדות לצוואה

אומנם ברוב המקרים כאשר מדברים על צוואות וירושות הכול מתנהל בקלות ובלי בעיות, שכן הצוואה כוללות בצורה מפורטת את רצונו האחרון של הנפטר. עם זאת,

קרא עוד »
איך לבחור מגשר גירושין?

בחירה של מגשר גירושין היא בחירה חיונית לצורך הצלחת הליך הגישור. מהם הפרמטרים אליהם חשוב לשים לב בעת תהליך הבחירה? במאמר זה נספק לכם את

קרא עוד »