מהו הסוד המסחרי?

לפי חוק עוולות מסחריות, סוד מסחרי הוא כל מידע עסקי שלא מגלים אותו ברבים, שלא ניתן לגלות אותו בקלות והוא מעניק יתרון עסקי של אחד על לפני אחר ונעשים אמצעים על מנת לשמור אותו סודי.

מטבע הדברים, כאשר עובד מועסק בחברה מסוימת, הוא חשוף למידע שיכול להיות בגדר סודות מסחריים על מנת לסייע לממש את היתרון של החברה על פני מתחרותיה.

בחוק עוולות מסחריות כתוב בפירוש שאחד לא יוכל לגזול סוד מסחרי מאחר. משמעות הדבר היא, שעובדי החברה, ככל שהם מחויבים לשמור על סודיות, אינם יכולים להפיץ את הסודות.

 

כיצד יודע העובד שמידע הוא סוד מסחרי?

על אף שאין הגדרה ברורה שעונה על כל הקריטריונים, כאשר עובד חתום על חוזה לא למסור מידע מסוים, או שנעשים אמצעים מגוונים במטרה למנוע את הפצתו של מידע, אלו מהוות אינדיקציות לקיומו של סוד מסחרי.

 

ובכן, מה קורה אם נגזל הסוד המסחרי?

כאשר מעסיק מגלה או אף חושד כי מישהו שעבד תחתיו הפיץ סוד מסחרי, בכוחו להגיש תביעה בגין גניבת סוד מסחרי לבית הדין לעבודה.

פעמים רבות מדובר במקרים של מעבר מחברה אחת לחברה המתחרה, ובפעמים אחרות כאשר העובד שתקופת העסקתו הסתיימה מקים עסק מעצמו המתחרה במעסיק עמו לא עובד יותר.

במידה ודבר שכזה קורה יש לפנות באופן מיידי למקצוען כמו עו"ד אובדן כושר עבודה ולהיוועץ בו. השלבים שננקטים הם משמעותיים מאוד לקביעה האם ארעה גנבה של סוד מסחרי או לא.

יתרה מזאת, אם מדובר בעזיבה או הקמה עצמאית של עסק שהייתה ידועה מראש, הפגישה המקדימה מהותית אף יותר.

 

שלבי הוכחת הגניבה

בשלב הראשון, יש להוכיח קיומו של סוד מסחרי. פעמים רבות המעסיקים טוענים עצם ההכשרה הכללית של העובד יכולה להיתפש כסוד מסחרי, אולם כאמור, ההוכחה מורכבת יותר.

בשלב השני, יש לבחון האם שמירתו של הסוד העסקי היא מעשה שראוי היה שיעשה או לא. במקרים שבהם הסודות שנשמרים אינם חוקיים למשל (זוהי בחינה שנעשית בהתאם לנסיבות הספציפיות).

בשלב השלישי יש להוכיח שנעשה גזל של הסוד המסחרי (בהקשר לנסיבות, האם נמסר למעסיק אחר או בעסק הפרטי), גם מבלי הוכחת נזק המעסיק יכול לקבל פיצויים גבוהים מאוד עד סף של מאה אלף שקלים.

 

נקודות חשובות

לרוב, סוד מסחרי, בשל הניסיונות לא לפגוע בחופש העיסוק, הוא כזה השמור בעיקר לאנשים בתפקידי אמון ותפקידי הנהלה בכירה.

לעיתים חברות לא עושות מספיק על מנת לאבטח את סודותיהם, במצב כזה ניתן לטעון כי החברה לא נקטה באמצעים סבירים לשמור על הסוד, במצב כזה לא ארעה גנבה.

במידה והשימוש בסוד המסחרי נהפך לפרקטיקה רווחת ושגרתית בהקשרי העבודה ולמעשה נטמעת בארגז הכלים הכללי של העובד, הדבר לא בהכרח ייחשב סוד מסחרי.

אולי תאהבו גם את:

אחזקת נשק חם ללא רישיון

אחזקת נשק ללא רישיון עלולה להיתפס על ידי בית המשפט כעבירה פלילית חמורה, על רקע פגיעה פוטנציאלית בביטחון האזרחים. עם זאת, התייעצות עם עורך דין

קרא עוד »
הסדר נושים – מהו?

הסדר נושים ("הסדר חוב") הוא הליך שבו החייב מעוניין להגיע להסכמה מול כל הנושים שלו, לפיו חלק מסוים מהחוב עבורם ישולם מיידית ובכך יתייתר הצורך

קרא עוד »