מתי מקרה ייחשב כהטרדה מינית?

לצערנו הרב, ישנם מקרים רבים של הטרדה מינית בין בני אדם באופן כללי, ובסביבת העבודה בפרט. הטרדה מינית במקום העבודה יכולה להיות בין עובד אחד למשנהו, ואף בין מעסיק לעובד – תוך ניצול יחסי מרות. האינסטינקט הראשוני של אנשים רבים הוא לחשוב שמדובר רק בהטרדה שבין גבר לאישה, אך ישנן הטרדות רבות שמתרחשות בין בני אותו המין. מתי מקרה ייחשב להטרדה מינית?

 

ההגדרה של הטרדה מינית

ההגדרה המלאה של הטרדה מינית מופיעה בחוק למניעת הטרדה מינית, והיא כוללת שישה מקרי על שמוגדרים כהטרדה מינית שיפורטו מיד.

 

סחיטה באיומים בעלת אופי מיני

הסחיטה תחשב הטרדה מינית במידה ואדם מפעיל לחץ על אדם אחר וסוחט אותו, על מנת להניע אותו לעשות מעשה או להימנע מעשיית מעשה בעל אופי מיני. למשל, כאשר עובד או מעביד מאיימים על עובד/ת שיפרסמו תמונות או סרטונים שלו שהם בעלי אופי מיני.

 

מעשים מגונים

לפי החוק, ההגדרה של מעשה מגונה כוללת כל מעשה שמטרתו גירוי, סיפוק או ביזוי מיני. זוהי הגדרה שיכולה להיחשב אמורפית, ולכן לא כל מקרה בעל אופי מיני יכול להיחשב לפי הגדרה זו כהטרדה מינית (למשל, נשיקה בלחי על מנת לברך אדם אחר אינה בהכרח הטרדה מינית).

 

הצעה חוזרת בעלת אופי מיני

כאשר אדם קיבל הצעה בעלת אופי מיני, סירב להצעה – אך המטריד המשיך להציע את ההצעה גם לאחר הסירוב. מקרה זה עולה כדי הטרדה מינית.

 

התייחסויות חוזרות בעלות אופי מיני

כאשר מעביד או אחד העובדים מפנה הערות בעלות אופי מיני כלפי עובד אחר, לאחר שאותו עובד הראה למטריד שאינו מעוניין בהערות אלו. מדובר על כל הערה שמתייחסת למינו או מיניותו של האדם, כולל נטייתו המינית.

 

התייחסות מבזה או משפילה בעלת אופי מיני

בדומה לסעיף הקודם, מדובר על כל הערה משפילה או פוגענית שמתייחסת למינו או מיניותו של האדם. כל התייחסות שכזאת נחשבת בעיניי החוק להטרדה מינית.

 

פרסום תצלום, סרט או הקלטה בעלי אופי מיני וללא רשות

במידה ומעביד או עובד פרסמו תמונה, סרטון או הקלטה בעלי אופי מיני של עובד אחר, כאשר היה ברור כי אותו עובד לא נתן את הסכמתו לפרסום האמור – הדבר מהווה הטרדה מינית.

 

מה ניתן לעשות במקרה של הטרדה מינית בעבודה?

ראשית, חשוב לזכור שאתם לא לבד – החוק עומד לצדכם ויש לכם יכולת להגיש תלונה או תביעה כנגד הגורם שהטריד אתכם. מומלץ לעשות זאת באמצעות עורך דין לענייני עבודה – עורך דין איתי אדרת ילווה אתכם לאורך כל ההליך וישמור על זכויותיכם.

עורך הדין יפעל במקצועיות ובמיומנות על מנת שתתקבל תביעתכם, וכך תוכלו לקבל פיצוי כספי עבור עוגמת הנפש שחוויתם – ולהרגיש מוגנים ובטוחים יותר בסביבת העבודה שלכם.

 

אולי תאהבו גם את: