מה התפקיד של מנהל עיזבון בתהליך הירושה

מנהל עזבון ילווה אתכם לאחר תהליך הפטירה עד לקבלת אישור הירושה. מה שיכול לקחת זמן קצר או ממושך. הוא ממונה על ידי גורמים מוסמכים בלבד ויש לו חובות וזכויות לפעול על פיהן. במאמר הבא נציג לכם כיצד מתמנה מנהל העזבון, מה נדרש ממנו ומתי בכלל קיים צורך במנהל עזבון.

 

קודם כל, מי בכלל יכול להיות מנהל עזבון?

מנהל עזבון יכול להיות כל אדם. הוא יכול להיות אחד מהיורשים שרשומים בצוואה או לחילופין אדם חיצוני שיהווה גורם אובייקטיבי. מדובר באדם, עורך דין או אפילו תאגיד, שממונים על ידי אחת משתי הערכאות המשפטיות: או בית המשפט לענייני משפחה, או על ידי בית הדין הרבני. כשצפה מחלוקת, המנהל לא יכול לנקוט עמדה או לתפוס צד, ועליו לייצג את היורשים כולם תוך הגנת האינטרסים שלהם.

 

מתי צריך מנהל עזבון?

לא תמיד יש צורך במנהל עזבון. לעתים הצוואה מאוד ברורה ומחולקת בצורה שלא מעלה קונפליקטים, מה שפותר את הצורך במנהל עזבון. אך ישנן פעמים, בהן היורשים לא מסכימים על החלוקה שנקבעה, או על אופן החלוקה של העזבון. במקרים הללו, יש צורך להתייעץ עם עורך דין ירושה ולהיוועץ כיצד ניתן לגשת אל הבעיה. הפתרון לרוב, יהיה הסמכה של מנהל עזבון שיידע לפתור את הקונפליקט בצורה אובייקטיבית. כמובן, שליווי עורך דין הוא חובה בתהליך כיוון שמדובר בהליך משפטי לכל דבר.

 

תפקיד המנהל במצבים שונים

לא סתם עלה הצורך, באדם אשר ינהל את העזבון. ישנן פעמים בהם צפה מחלוקת בין היורשים כלפי הדרך שבה מחולק העזבון. מדובר במצב שיכול להתעורר כאשר נוסח הצוואה לא ברור, כאשר ישנם יורשים רבים ועוד. מצבים מעומעמים אלו משאירים את היורשים בחילוקי דעות רבות ועלולים להוביל, לקונפליקטים עמוקים וארוכים שיימשכו תקופה.

מעבר לכך, ישנן פעמים בהם היורש הוא קטין או אדם נעדר וחלוקת העזבון היא מורכבת למדי. מצב נוסף שיכול לקרות הוא במקרים בהם ישנה מטרה ציבורית בירושה, כלומר הירושה תחולק גם לגורם ציבורי. גם כאן, תהליך חלוקת הירושה יהיה קשה יותר ולכן, צף הצורך במנהל עזבון אובייקטיבי שתפקידו, הוא לסדר מחלוקות אלו.

 

חובותיו של מנהל עזבון

מנהל העזבון יבצע את כל הפעולות המשפטיות שקשורות לעיזבון הירושה והצוואה. עליו לכנס את נכסי העזבון ולנהל אותם, להחליט על הנכסים שיישמרו ועל הנכסים שיימכרו וגם לבטח את הנכסים כמובן. הוא אחראי לסלק את החובות ולחלק את יתר העזבון בין היורשים, על פי הירושה. מעבר לכך, ישנן פעולות מנהליות כמו למשל כינוס של הנכסים ומתן תשלום עבור חובות שנמצאים בעיזבון, במידה ויש. רק אחרי שקיבל את סמכותו מבית המשפט, יכול מנהל העזבון להתחיל בתהליכים הללו ובפעולות שצוינו.

 

לסיכום,

למנהל עיזבון יש תפקיד משמעותי ביותר כאשר עולה מחלוקת לגבי חלוקת העיזבון. לא תמיד נדרש מנהל עיזבון, אך במקרים מסוימים לא ניתן להתקדם בלעדיו.

עורך דין ירושה

אולי תאהבו גם את:

כיצד מתחלקת ירושה ללא צוואה?

בישראל רוב הכסף והנכסים שמוריש אדם, מתחלקים באמצעות צוואות שנערכו על ידי המוריש לפני מותו. עריכת צוואה  בצורה חוקית ולפי הכללים השונים, מאפשרת למצווה לחלק

קרא עוד »