מה ההבדל בין עבירת גניבה לעבירת שוד?

עולם המשפט הוא עולם מסועף, מפותל ובעיקר- בא לשמור ולהגן על אזרחי המדינה. הוא קובע ומקבע את כללי הענישה וההתנהגות הנהוגים בחברה מתוקנת, את הסטנדרטים להעמדה לדין וכן פעולות נוספות להרתעה כמו עונשי מאסר בפועל או על תנאי, עבודות שירות וכו'. עורכי דין העוסקים בפלילים בקיאים בעולם רחב זה, ויכולים לסייע במידה ונפלתם קורבן לעבירות שונות, להבהיר את ההבדלים ביניהן ולהגדיר אומדן לזכויותיכם בתוך התהליך אל הצדק.

 

עבירת גניבה- ההגדרה ה"יבשה"

בטרם נבין את ההבדלים, יש להגדיר כל עבירה לגופה. עבירת גניבה פירושה נטילת רכוש או קניין של הזולת בלא הסכמתו, מתוך כוונה לשלול רכוש זה (או נכס) מבעליו החוקיים. בעצם, המונח גניבה רלוונטי לכל סוגי הנכסים באשר הם, אם נלקחו באופן בלתי חוקי מבעליו – החל מנכסים פיזיים (דירות, תכולת בית, מסמכים אישיים, חפצים יקרי ערך) ועד נכסים שאינם מוחשיים ומוגדרים בבחינת קניין רוחני, דוגמת זכויות יוצרים, או נכסים דיגיטליים או וירטואליים, עולם שהתפתח בשנים האחרונות לאין שעור. באם חוויתם גניבה מסוג כזה או אחר, יש להיוועץ באופן מידי בעורך דין מורשה ומוסמך העוסק בפלילים. לפרטים נוספים ניתן לבקר באתר https://www.plili.org.il

 

הגדרתה החוקית של גניבה

על פי סעיף 383 לחוק העונשין, נקבע כי עבירת גניבה היא מצב שבו אדם נוטל דבר ערך מחזקתו של בעליו החוקיים ללא שניתנה לו הסכמה לכך או ללא ידיעתו של בעל הנכס. החוק מוגדר כך שהגניבה בוצעה כמעשה מרמה, מבלי שהזכות על דבר הערך שנלקח נתבעה בתמימות, תוך רצון לשלול את הנכס או דבר הערך שנגנב לצמיתות מבעליו החוקיים. יש לציין כי במקרה של גניבה החוק אינו מבדיל בין מבצע העבירה, בין אם מדובר באזרח מן השורה, בעל משרה בכירה או עובד ציבור.

 

עבירת שוד

עבירת שוד טומנת בחובה פגיעה כפולה: פגיעה בזכות הקניין של הזולת לצד פגיעה בחייו, בגופו ובחירותו של הנשדד. בשל כך העונשים הקבועים לעבירות שוד במסגרת המשפט הישראלי, יהיו  גבוהים במידה ניכרת מאלו המוגדרים עבור עבירות גניבה “רגילות”. לפיכך, אדם שהורשע בעבירת שוד יכול לצפות לעונש מאסר בפועל שעשויים להאמיר  לבין 14 ועד 20 שנים, תלוי בנסיבות האירוע.

 

האלימות- כף המאזניים בין שתי העבירות

ההבדל העיקרי בין עבירת גניבה לעבירת שוד הוא כאמור ההיבט האלים. אם החשוד גונב דבר מה ומשתמש באלימות או באיום לאלימות כלפי הנשדד או כלפי הנכס אותו הוא מתיימר לשדוד או על מנת למנוע התנגדות לשוד עצמו, הרי שייחשב על פי חוק לשודד והוא צפוי לעונש חמור ביותר. כמו כן, אם השודד עשה שימוש בנשק חם כדי לבצע את השוד או כדי לאיים על הנשדד או שפצע אדם באמצעות נשק או תקף אדם כשהוא בחבורה, כל אלו עשויים להחמיר את העונש עד ל20 שנה בבחינת עבירת אלימות קשה בנסיבות מחמירות.

 

היוועצות בעורך דין- קריטית כשמדובר בזכויותיכם

אם נפלתם קורבן לשוד או גניבה, יש להיוועץ באופן מידי עם גורם מקצועי בנושא. עבירות אלו נחשבות לחמורות ויש למצות את הדין עם כל אדם החשוד בעבירות אלו עד שתוכח אשמתו. המשפט הישראלי הוא כאמור מפותל ומורכב, לכן רק עורך דין המצוי בחומר יוכל לסייע.

שודדים

אולי תאהבו גם את: