ועד עובדים וארגון עובדים – מה ההבדלים?

ועדי עובדים מלווים את מדינת ישראל זמן רב והיו קיימים באזור זה אפילו לפני הקמתה הרשמית של המדינה. לארגונים אלו תפקיד חשוב בשמירה על האיזון בין המעסיקים במשק לבין המועסקים בו.

ישנם בישראל מספר ארגוני עובדים שעוסקים בשמירה על זכויות העובדים החברים בהם. אבל מה ההבדל בין ועד עובדים וארגון עובדים? בכתבה שלפניכם כתבנו בקצרה על ועדי עובדים, ההיסטוריה שלהם בארץ ועל ההבדלים בין ועד עובדים לארגון עובדים.

 

מה זה ארגון עובדים?

ארגון עובדים הוא ארגון שמטרתו לשמור על זכויות העובדים החברים בו. ארגוני עובדים ניתן למצוא בדרך כלל בארגונים גדולים כגון משרדים ממשלתיים, בתי חולים, מקצועות ההוראה ועוד מקומות עבודה דומים. בכדי לאגד עובדים במקום עבודה, יש להחתים לפחות שליש מהם על מסמך שמציין שברצונם להצטרך לארגון עובדים זה או אחר.

 

קצת על היסטוריה של ארגוני עובדים בישראל

בישראל ועד העובדים המוכר, הוותיק והגדול ביותר הוא הסתדרות העובדים, או בשמה החדש הסתדרות העובדים החדשה. ארגון זה הוקם בשנת 1920 ופעל ללא שינויים משמעותיים עד 1994. בשנה זאת שונה שם הארגון והוא עבר גם שינוי בצורת ההתנהלות שלו. מטרתו של ארגון זה הייתה לאגד תחתיו את כלל העובדים בישראל ולדאוג להם לייצוג הולם. מאז קום הארגון, נוספו לשוק מספר ארגוני עובדים נוספים שעוסקים אף הם באותו התחום.

 

היתרונות של ועדי עובדים

רוב האנשים מכירים את ועד העובדים שלהם דרך המתנות וההטבות שהוא מחלק לעובדים בחגים ובימים מיוחדים. אבל התפקיד של ועד העובדים הוא חשוב הרבה יותר. מדובר בגוף שמטרתו לדאוג לכך שלא תיגרם למועסק פגיעה מהמעסיק, ושזכויותיו לא ייפגעו בכל הקשור לענייני עבודה.

ועדי עובדים דואגים לכך שהשכר או התנאים של העובדים החברים בהם לא ייפגעו, והם אף מתערבים במקרים שבהם בוצעו פיטורים לא ראויים או התנכלות במקום העבודה.

 

מה ההבדל בין ועד עובדים לארגון עובדים?

ההבדל המרכזי בין ועד עובדים לארגון עובדים תלוי בכמות החברים בארגון. ארגוני עובדים בדרך כלל מאגדים תחתם מספר רב של עובדים, ולעיתים קרובות אף ממספר מקומות עבודה שונים. לעומת זאת, ועד עובדים הוא בדרך כלל ארגון קטן שמאגד תחתיו מספר עובדים מועט ממקום עבודה פרטי. ועדי עובדים הם לעיתים קרובות חדשים יחסית בשוק העבודה המאורגנת, זאת בניגוד לארגוני עובדים ותיקים שקיימים בשוק עשרות שנים רבות.

 

סיכום

מטרתם של ארגונים וועדי עובדים היא שמירה על הזכויות של כלל החברים בהם בהקשר של יחסי עבודה. ארגון העובדים הגדול בישראל שהוקם עוד לפני קום המדינה בשנת 1920, שם לעצמו מטרה לאגד תחתיו את כלל העובדים במדינה. כיום קיימים מספר ארגוני וועדי עובדים שההבדל המרכזי ביניהם הוא כמות החברים אותם הם מאגדים.

ועד עובדים וארגון עובדים - מה ההבדלים

אולי תאהבו גם את: