מה ההבדל בין עוסק מורשה לחברה בע"מ

כמו בכל תחום ובפרט בעולם העסקים – הגדרות הן דבר חשוב. אחת ההבחנות החשובות בעולם העסקים היא, ההבחנה בין הסוגים השונים של העוסקים. במאמר הבא נסביר בקצרה ובצורה פשוטה על ההבדלים בין עוסק מורשה לבין חברה בע"מ, וכן מה היתרונות והחסרונות שיש בכל אחד מהמצבים האלה. הרחבה על תחום זה תוכלו למצוא באתר https://www.shakoof.org.il.

מיהו עוסק מורשה?

אז ככה, עוסק מורשה הוא בעצם כל אדם שהחליט להיות עצמאי ונרשם ברשויות המס. ייתכן ובמהלך ניהול העסק שלו הוא יעמוד בצומת דרכים: האם להגדיר את עצמו מעכשיו כחברה בע"מ, או להישאר עוסק מורשה. למה זה משנה? כי לכל סוג הגדרה עסקית יש משמעות קונקרטית, ולכן צריך להשקיע בהליך מחשבה זה. דעו – כל החלטה שתקבלו תשפיע על אופייה המעשי של התנהלותכם העסקית.

כפי שציינו, כל אדם שרוצה לעבוד במסגרת עסקית רשאי להגדיר את עצמו כעוסק מורשה. איך עושים את זה? נרשמים במשרד מע"מ שקרוב למקום העסק שלכם, מקפידים להוציא חשבוניות כפי שמחייב החוק, ומצרפים לחשבונית חישוב המע"מ שקובע החוק. העוסק נדרש פעם בחודש או בחודשיים לדווח לרשות המס על הכנסותיו.

ומי מוגדר כחברה?

ההגדרה של 'חברה' היא שונה מהגדרת עוסק מורשה. כדי להקים חברה יש צורך לקבל אישור מ'רשם החברות'. מה בעצם אומרת התוספת 'בע"מ'? בע"מ אלו ראשי תיבות של 'בעירבון מוגבל'. מה זה אומר? באופן פשוט זה מייצג את מידת האחריות של אותם בעלי מניות ביחס לחובות החברה, במקרה בו החברה מגיעה לבעיות כלכליות.

לכל אחד יש את האפשרות להקים חברה, ובלבד שהחברה תציג תקנון מפורט של בעלי התפקידים, אופן ניהול החברה וכיוצא בזה.

ההבדל בין עוסק מורשה לחברה

אחד ההבדלים המרכזיים בין חברה לעוסק מורשה מתייחס לאחריות המוטלת על בעל העסק. בעוד בחברה קיימת הפרדה מוחלטת בין בעלי המניות שלה לחברה עצמה, הרי שאצל עוסק מורשה הוא מוגדר כבעל העסק האחראי על פעילותו העסקית של העסק ומצבו הפיננסי. המשמעות של ההבדל הזה היא שכשחברה נמצאת בקשיים כלכליים או בהפסדים – לא בעלי החברה ייתבעו אלא דווקא בעלי המניות של החברה.

הבדל נוסף וחשוב בין שני סוגי העוסקים קשור לתשלום מס. כשבאים לפתוח חברה או עוסק מורשה כדאי לשים לב גם לנושא זה. עוסק מורשה חייב לשלם מס על פי המדרגות השונות שהוגדרו ברשות המסים, ולעומתו חברה חייבת לשלם מס בגובה קבוע (26%) שמשולם באמצעות הבעלים של המניות ובהתאם לגובה המשכורת שלהם.

נקודה שלישית אליה נתייחס היא לגבי תהליך סגירה של העסק. גם בתחום זה יש הבדל בין עוסק מורשה לחברה. על מנת לסיים תהליך של סגירת עסק, עוסק מורשה נדרש לגשת למשרדים של מע"מ, ביטוח לאומי ומס הכנסה ולהשלים את תהליך הסגירה. על מנת לסגור חברה – התהליך מורכב יותר; על החברה לעבור הליך של פירוק שבסופו יגדיר אותה רשם החברות כ"מחוסלת".

סיכום

אחת השאלות המתעוררות בטרם פתיחת עסק היא איזה סוג פעילות מתאים ביותר עבורי. חשוב מאוד לדעת את ההבדלים, ההגדרות והמשמעויות השונים שיש בבחירת סוג תעסוקה.

חברה

אולי תאהבו גם את:

4 סימנים שבן הזוג בוגד

תחקיר מרתק שעסק בבגידה בין בני זוג ופורסם לפני כמה ימים בערוץ טלוויזיה מרכזי הוביל לשיח ער בנושא. גולשים רבים מצאו את עצמם תרים אחר

קרא עוד »
הכול על תביעות נגד הבנקים

יש מי שסוברים כי תביעות נגד בנקים הן נדירות ביותר. שכן, מדובר בגופים גדולים שעומדים מאחוריהם עורכי דין כרישים שמכירים את התחום באופן מעמיק. החלטנו

קרא עוד »
על סוגי המופעים של מנטליסט

אם אתם עומדים לחגוג אירוע משמח ומרגש, ואתם מחפשים אטרקציה מבדרת ומפתיעה, מופע של אומן חושים יכול להיות פתרון מעולה בשבילכם. אבל אם מעולם לא

קרא עוד »
טיפים פרקטיים לבעלי חובות

חובות כלכליים הם מהקשיים הכי מורכבים בהם ניתן להיתקל בחיים. בלא מעט מקרים מדובר בחובות אשר נוצרו מתוך התנהלות כלכלית לא נכונה, אך לעיתים אלו

קרא עוד »