אילו מחלות נותנות לאדם פטור מלא ממס הכנסה

אדם הסובל מנכות או מחלה קשה עשוי להיות זכאי לפטור מלא מתשלומי מס הכנסה על הכנסותיו. הזכאות לפטור אינה אוטומטית ויש לעבור תהליך מול וועדה רפואית מטעם הביטוח הלאומי לקביעת הזכאות.  לאחר הגשת הבקשה, התובע מזומן לוועדה הרפואיות ובהתאם לחומר הרפואי שהגיש והופעתו בפני הוועדה מתקבלת ההחלטה. התהליך מול הוועדה נמשך בדרך כלל מספר חודשים. במאמר זה נתמקד במחלות הרלוונטיות.

 

וועדה רפואית

פטור ממס הכנסה ניתן בהתאם לסעיף 9 לפקודת מס הכנסה והוא יכול להינתן למי שסובל ממחלה קשה אחת או למי שסובל ממכלול של מחלות שונות הגורמות למצב רפואי ירוד במיוחד.  החלטת הוועדה על  הפטור יכולה להיות זמנית או קבועה, עתידית ורטרואקטיבית. לאחר החלטה רטרואקטיבית על פטור ממס הכנסה עקב מחלה ניתן לקבל החזר לעד 6 שנים אחורנית.

 

מחלות מזכות

מחלות אשר יכולות לזכות בפטור מלא ממס הכנסה הן, סכרת עם סיבוכים, פרקינסון, מחלת לב, פוליו ושיתוק ילדים, טרשת נפוצה, מחלות ריאה, גידול ממאיר בעבר או בהווה, מחלת כליות, דלקת פרקים, מחלת כבד, חירשות עיוורון ועוד. במקרים רבים מספיקה אחת ממחלות אלו, על מנת שהוועדה תקבע נכות של 100% המוגדרת כנובעת מבעיה רפואית אחת.

 

מחלות דם מזכות

אנמיה כרונית המביאה את הסובל ממנה לתלות קבועה בעירוי הדם, בתדירות העולה על מנת דם  אחת לחודש תוגדר בדרך כלל כ-100% נכות. גם תרומבוציטופניה כרונית חמורה המלווה בדמם ומצריכה תלות טיפולית קבועה, לרוב תספיק, לשם קבלת פטור מלא רק על סמך מחלה זו. חשוב לדעת כי גם מי שבקשתו לפטור נדחתה בעבר הוא יכול להגיש בקשה אם חלה החמרה במצבו.

 

מחלה אחת או כמה

כאשר נקבעת נכות מצטברת של 90% כתוצאה ממספר מחלות או בעיות רפואיות שונות, על מנת שהוועדה תגדיר זכאות לפטור מלא יש צורך שלפחות אחת מהן תוגדר בתור כזו של  40% נכות. במידה ודרגת הנכות הרפואית שנקבעה על ידי הוועדה הרפואית הינה נמוכה מ- 90%, ניתן לערר על החלטת הוועדה.

 

מימוש הפטור ממס הכנסה

עם קבלת אישור פטור מלא ממס הכנסה, על התובע להגיש דו"ח שנתי לפקיד השומה לגבי השנים הרלוונטיות. יש לצרף לדו"ח את האישור המקורי לגבי כל אחת מההכנסות של העובד לצד אישור מקורי לגבי כל אחד מהזיכויים או ההוצאות שיכולים להביא להפחתת המס שישולם. במידה והנתונים לא ידווחו באופן מדויק הדבר עלול לגרום לעיכוב המימוש של הפטור.

 

סיכום מחלות פטור

לסיכום הנושא, במאמר זה דנו בנושא של קבלת פטור מלא ממס הכנסה עקב מחלה או מספר מחלות מזכות. בין המחלות הרלוונטיות ניתן לציין, סכרת עם סיבוכים, מחלות כלי דם, פרקינסון, מחלות לב, מחלות ריאה, פוליו ושיתוק ילדים, טרשת נפוצה, מחלת כליות, מחלת כבד, דום נשימה בשינה, חירשות ועוד. כפי שציינו, קביעת הפטור נתונה בידי הוועדה וניתנת לערעור.

פטור ממס הכנסה

אולי תאהבו גם את: