מרכז מורשת ליהדות אתיופיה
מרכז מורשת ליהדות אתיופיה
the Ethiopian Jews Cultural Center
עברית
English
הוסף למועדפים
Vedio Clips
 עמוד הבית   
|
 בהלצ'ין   
|
 היסטוריה   
|
  תרבות   
|
  פורום   
|
  כתבות   
|
  להתנדב   
|
  לתרום   
|
  גלריה   
|
  צור קשר   
|
  מפת האתר   

ספריה מרכזית של בהלצ'ין

צפיה בסרטונים חג הסיגד

בהלצ'ין פולקלור -גלריה

חדשות ואירועים

כתבות

סיפורים אישים

גלריה -בהלצ'ין



  הליבוש ,צורת הלבוש ובגדים מיוחדים  

הלבוש האתיופי המסורתי עשוי מכותנה .בגלל הטמפרטורות השוררות באזורים אלו אין צורך בצמר. לבוש חם יותר מתקבל על ידי הגלדת עובי החוט של הבד . יש חלוקת עבודה ברורה בין הגבר והאישה בהכנת הלבוש: האישה קונה את הכותנה ,מנקה וטווה את החוט. היא גם רוקמת על הבגד המוכן .הגבר אורג, בעיקר בעונת הקיץ אחרי הקציר . אחדים מהקשישים ,שאינם יוצאים לעבודת השדה, אורגים במשך כל השנה.

הבדים מיוצרים בעיקר לתצרוכת ביתית . האישה הנוצרית יודעת רק את הטוויה .את החוטים היא מביאה לאורג היהודי (לאחרונה גם למוסלמי ), ואת שמלתה המוכנה היא מעטרת אצל הרוקמת היהודיה.
טוויה
האישה קונה את כותנה הגולמית בשוק וטווה את חוט הלבן בפלך (אינזרט). חוטים צבעוניים היא קונה בשוק .
אריגה -הנול
האורג יושב בתוך הנול ומניע את הנירים בעזרת חוטים הקשורים לבהונות רגליו , המשמשות כדוושות העולות ויורדות ומאפשרות לסירה עם חוטי הערב לעבור בין חוטי השתי . האורג בנול המסורתי ישב על הארץ כשרגליו בתוך בור שחפר. יכום שופר דגם זה והאורג יושב על שרפרף קטן ,רגליו בגובה פני הקרקע . חוטי השתי והערב לבנים מלבד חוטים צבעונים הנארגים בחלק מהבדים בקצותיהם.
הארג ים
שקצותיו פסים צבעוניים. הגבר והאישה מתעטפים בבד השמה . השמה הפכה לפריט לאומי בלבוש האתיופי, "שפת סמלים" משלה . באירועים בעלי אופי שונה הלבוש השמה בצורה שונה. כאשר האדם , הוא יוצר בשמה קפלים רבים אזור הצוואר. כאשר האדם אבל , קצות השמה נוגעים בקרקע . כאשר האדם מפחד מעין רעה הוא מעלה את השמה עד לפיו ואפילו עד לאפו.
הריקמה
הנשים היהודיות רקמו לנוצריות כתוספת הכנסה . בישוב בו לא היו יהודיות , שמלות הנוצרים היו רקומות ריקמה דלילה ופונקציונלית .גברים נוצרים רקמו בעבר למלכים , לאצילים ולמנהיגי הכנסייה. הריקמה משמשת כחיזוק במקומות המועדים לפרימה הקישוט במקום תכשיט אותו לא תמיד היה ניתן לרכוש .
שיטת העבודה
התך העיקרי הוא תוך שרשרת , והצבעים המועדפים הם אדום , שחור ,ירוק וצהוב. הרקמה מורכבת משני אלמנטים:
 
       1.         פס עם דגם גיאומטרי לאורך פתח הצוואר ובמורד הבגד עד 15 ס"מ מעל כפות הרגליים.
       2.         שני מדליונים בסוף הפס: אחד בעורף והשני בסוף הפס הגיאומטרי בעל כפות הרגליים . המדליון הגונדרי הוא פשוט ביותר ומורכב מצלב ( עיטור ולא מציין את דתו של הלובש ), מגן דוד ( מעטר בם בגדי נוצרים ומוסלמים)ומסרקות. המדליון הטיגריני מקושט יותר ועשוי מעשה תשלובת.
 
שמה (Shema):
שמלה לאומית בסגנון טוגה. צעיף מיוחד עבה שמיועד לאנשים יותר מכובדים
 
גבי (Gabi):  
שמלת ערב עבה. צעיף רחב עבה בעל שכבת אריג כפול.
קמיס (Kemiss):           
לבוש נשי הדומה לחצאית. שמלת נשיים ארוכה.
נטלה (Netela):  
סוג של צעיף רחב בעל שכבת אריג אחת.
מקנט (Mekenet):
חגורה, מחוך.
שש (Shash)
כיסוי ראש לנשים.




קישורים פנימיים
חיי הדת
עמוד הבית
מפת הזמנים
משפחה
גינאולוגיה
ספריה
הצוות
בהלצ'ין
הקשר עם קהילת ביתא ישראל
תולדות
גילויים
ביתא ישראל
גיאוגרפיה ודימוגרפיה
מצב הפולטיקה
שלטון מיניליק
שלטון האיטלקי
שלטון היילה סילאסי
שלטון מנגסטו
עלייה
עליית הקבוצה הראשונה
מבצע משה
מבצע שבא
גיאוגרפיה ודימוגרפיה
מאבק ביתא ישראל
גטייה ירמיה
טמרת עמנואל
טדסה יעקב
מלסה טקלה
ראובן ישעיה
יונה בוגלה
ההתיישבות
אורח החיים
חיי הדת
השפה
הליבוש ,צורת הלבוש ובגדים מיוחדים
תפריט אוכל
הרגלי אכילה ,מאכלים ומשקאות
מוסיקה יום יומית
כלי נגינה
הלכה ומנהגים
הטקסים
הקרבן
חגים ומועדים
קדושת השבת
ראש השנה
שמחת תורה
חנוכה
הסיגד
לתרום
להתנדב
תנאי שימוש
זכויות יוצרים
מאבק ביתא ישראל
חברים
החברה
שינויי מינוחים
עמוד הבית
עמוד הבית
עמוד הבית
עמוד הבית
בהלצ'ין
הצוות

| מפת אתר | צור קשר | גלריה | תנאי שימוש | זכויות יוצרים | לתרום | להתנדב | כתבות | פורום | תרבות | היסטוריה | בהלצ'ין | עמוד הבית |
כל הזכויות שמורות לעמותת בהלצ'ין © 2009 | עיצוב,תכנון ,בניה ואחזקת אתר סמואל יעקב | ניהול המידע באתר עמותת בהלצ'ין