מרכז מורשת ליהדות אתיופיה
מרכז מורשת ליהדות אתיופיה
the Ethiopian Jews Cultural Center
עברית
English
הוסף למועדפים
Vedio Clips
 עמוד הבית   
|
 בהלצ'ין   
|
 היסטוריה   
|
  תרבות   
|
  פורום   
|
  כתבות   
|
  להתנדב   
|
  לתרום   
|
  גלריה   
|
  צור קשר   
|
  מפת האתר   

ספריה מרכזית של בהלצ'ין

צפיה בסרטונים חג הסיגד

בהלצ'ין פולקלור -גלריה

חדשות ואירועים

כתבות

סיפורים אישים

גלריה -בהלצ'ין



  תולדות  

היות ורוב ההיסטוריה של בני קהילת ביתא ישראל נשתמרה בעל-פה מדור לדור, לא ניתן להצהיר בבטחה על מוצאם האמיתי.
קיימות שלושה תיאוריות עיקריות המתארות את מקורה של קהילת ביתא ישראל:

  1. קהילת ביתא ישראל הם שבט דן האבוד , זקני הקהילה גורסים שהקהילה היא צאצאי שבט יהודה ולוי.
  2. ביתא ישראל הם צאצאי מנילק הראשון, בן המלך שלמה ומלכת שבא .
  3. מוצאם מיהודי ישראל שהיגרו למצרים לאחר חורבן הבית הראשון בשנת 586 לפנה"ס, והתיישבו לבסוף באתיופיה.
 כבר במאה ה- 16, קבע מנהיג יהדות מצרים- רבי דוד בן שלמה בן אבי זימרה (רדב"ז), כי על פי ההלכה (חוקת היהדות) בני ביתא ישראל הנם יהודים ככל העם.
בשנת 1855, דניאל בן חמדיה, חבר קהילת ביתא ישראל, היה האתיופי הראשון שביקר בישראל. הוא נפגש עם ראש רבני ירושלים לדון במידת האותנטיות לגבי מוצאם היהודי של בני ביתא ישראל.
נכון לשנת 1864 הכירו רב ראשי ומנהיגי היהדות ובהם הרב הידוע רבי עזריאל הילדסהיימר מאיזנשטאדט שבגרמניה, בקהילת ביתא ישראל כקהילה יהודית.
בשנת 1908 נענו רבנים ראשיים מארבעים וחמש מדינות, לקריאתו של הרב הילדסהיימר, להכיר ביהדותם הבלתי מעורערת של ביתא ישראל.
 
באששו את עמדת הרדב"ז בת מאות השנים, קבע בשנת 1973 הרב עובדיה יוסף, מנהיג יהדות יוצאי -ספרד "הגעתי למסקנה כי ביתא ישראל הנם יהודים שהכרח הוא להצילם מהתבוללות והיטמעות. אנו מחויבים להאיץ את תהליך הגירתם לישראל ולחנכם ברוח תורת הקודש, עלינו לשלבם בבניית ארץ הקודש". בשנת 1975 כתב הרב הראשי האשכנזי, שלמה גורן, בדבריו ליהודי ביתא, " הנכם אחים, דם מדמנו ובשר מבשרנו, יהודים כדת וכדין". מאוחר יותר באותה שנה הצהיר השר הישראלי לענייני פנים על ביתא ישראל כיהודים שחל עליהם "חוק השבות", חוק שמטרתו לסייע לעליית היהודים לישראל. עתה יכלו יהודי ביתא ישראל לשוב לביתם. בני ביתא ישראל הקפידו אמנם על מסורת היהדות הפרה-תלמודית. הנשים רחצו בנהר או לרחצה טקסית בדיוק כפי שנוהגות נשים יהודיות עד עצם היום הזה. הם שימרו את מנהגי החגיגות העתיקים, כגון סגד, מדור לדור. הקסים או מנהיגי הדת מכובדים ומוערכים ביותר כרבנים הגדולים בכל קהילה עד היום, מעבירים ומשמרים את מנהגי היהדות על ידי סיפורים שבעל-פה ובעזרת קומץ ספרי תורה ויהדות בחלק הקהילות שנתמזל מזלן ונכתבו ספרים אלו בשפתן העתיק גאז.




קישורים פנימיים
חיי הדת
עמוד הבית
מפת הזמנים
משפחה
גינאולוגיה
ספריה
הצוות
בהלצ'ין
הקשר עם קהילת ביתא ישראל
תולדות
גילויים
ביתא ישראל
גיאוגרפיה ודימוגרפיה
מצב הפולטיקה
שלטון מיניליק
שלטון האיטלקי
שלטון היילה סילאסי
שלטון מנגסטו
עלייה
עליית הקבוצה הראשונה
מבצע משה
מבצע שבא
גיאוגרפיה ודימוגרפיה
מאבק ביתא ישראל
גטייה ירמיה
טמרת עמנואל
טדסה יעקב
מלסה טקלה
ראובן ישעיה
יונה בוגלה
ההתיישבות
אורח החיים
חיי הדת
השפה
הליבוש ,צורת הלבוש ובגדים מיוחדים
תפריט אוכל
הרגלי אכילה ,מאכלים ומשקאות
מוסיקה יום יומית
כלי נגינה
הלכה ומנהגים
הטקסים
הקרבן
חגים ומועדים
קדושת השבת
ראש השנה
שמחת תורה
חנוכה
הסיגד
לתרום
להתנדב
תנאי שימוש
זכויות יוצרים
מאבק ביתא ישראל
חברים
החברה
שינויי מינוחים
עמוד הבית
עמוד הבית
עמוד הבית
עמוד הבית
בהלצ'ין
הצוות

| מפת אתר | צור קשר | גלריה | תנאי שימוש | זכויות יוצרים | לתרום | להתנדב | כתבות | פורום | תרבות | היסטוריה | בהלצ'ין | עמוד הבית |
כל הזכויות שמורות לעמותת בהלצ'ין © 2009 | עיצוב,תכנון ,בניה ואחזקת אתר סמואל יעקב | ניהול המידע באתר עמותת בהלצ'ין